Hostingplaneet
Image default
Marketing

Wat is een Google EAT update en hoe werkt het precies?

Als je een eigen website hebt dan ben je vast bekend met de term SEO. Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, helpt jouw website hoger in de zoekresultaten te verschijnen en zo meer verkeer te genereren. Google heeft door de jaren heen diverse updates uitgebracht om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Een van de meest recente updates is de Google EAT update. Maar wat betekent deze update precies en waarom is het belangrijk voor jouw website? In deze blog zullen we deze vragen voor jou beantwoorden.

De betekenis van Google EAT update

De Google EAT update richt zich op de kwaliteit van pagina’s en domeinen. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit houdt in dat Google websites en pagina’s met hoge kwaliteit inhoud hoger zal ranken in de zoekresultaten. Met andere woorden, een website die klanten correcte informatie en waarde biedt, zal hogere rangen behalen dan pagina’s met foutieve of misleidende informatie. Voor bedrijven en organisaties betekent dit dat ze moeten zorgen voor hoge kwaliteit, relevante en betrouwbare inhoud, waardoor hun website meer marktaandeel in de zoekresultaten zal winnen.

De drie pijlers van Google EAT update

Om de inhoud van websites op de juiste manier te beoordelen, baseert Google zich op drie pijlers: Expertise (kennis), Autoriteit en Betrouwbaarheid:

1. Expertise gaat over hoeveel kennis je hebt over het onderwerp waarover je schrijft of praat. Een goede manier om expertise uit te dragen is door goed onderbouwde informatie te leveren.

2. Autoriteit heeft veel te maken met de reputatie van de website of het merk achter de inhoud. Het hebben van veel kwalitatieve backlinks naar jouw website kan helpen om jouw website als autoriteit neer te zetten.

3. Betrouwbaarheid heeft te maken met de algemene reputatie van de website. Dit kan worden aangetoond door klantbeoordelingen en het voldoen aan Google’s kwaliteitseisen.

Waarom je volgens ons het beste hierin kan investeren

Met deze update wordt Google’s zoekmachine steeds beter in staat om inhoud te begrijpen, en de kwaliteit en relevantie ervan op de juiste waarde te schatten. De beste manier om de hoogste zichtbaarheid in Google te behalen – en daarmee meer verkeer naar je website te trekken – is dus door te investeren in expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een blog of het maken van kwalitatieve video’s over jouw bedrijf, diensten of producten. Een andere mogelijkheid is het inzetten van online adverteren. Om jouw bedrijf verder te laten groeien op Google, raden wij aan om in Google EAT te investeren.

In het kort

De Google EAT update richt zich op de kwaliteit van websites en pagina’s aan de hand van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Door te investeren in deze drie pijlers, kun je hoger in de zoekresultaten van Google belanden. Zorg dus voor kwalitatieve content om jouw website als autoriteit op het gebied van jouw producten of diensten te presenteren.

Veelgestelde vragen over een Google EAT update

1. Wat is de Google EAT update? 

EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. De Google EAT update richt zich op de kwaliteit van websites en pagina’s met betrekking tot deze drie pijlers.

2. Waarom is de EAT update belangrijk voor mijn website? 

De update zorgt ervoor dat de zoekmachine van Google de kwaliteit van content beter kan beoordelen. Hierdoor kunnen websites met goede, betrouwbare en relevante informatie hoger gerankt worden en meer verkeer naar de website trekken.

3. Hoe kan ik investeren in EAT? 

Je kunt investeren in expertise, autoriteit en betrouwbaarheid door goede en relevante content te creëren, backlinks naar jouw website te verkrijgen en het voldoen aan Google’s kwaliteitseisen.

Conclusie:

De Google EAT update heeft een belangrijke invloed op de zoekresultaten van Google. Door deze update staat de inhoud van jouw website centraal. Het is daarom essentieel om te investeren in expertise, autoriteit en betrouwbaarheid om jouw merk binnen jouw industrie te tonen als een betrouwbare leider. Hierdoor zul jij hoger ranken in de zoekresultaten en meer verkeer naar jouw website trekken.